Csillag a máglyán
dráma
Szereposztás
-
Kálvin János
- Sztankay István
-
Szervét Mihály
- Huszti Péter
-
Ory főinkvizítor
- Mensáros László
-
Hitnyomozó
- Haumann Péter
-
Fárel
- Szénási Ernő
-
De la Fontaine
- Horesnyi László
-
De la Court
- Bodor Tibor
-
Arzellier
- Ujlaky László
-
Idelette
- Káldi Nóra
-
Veronika
- Csűrös Karola
-
Perrin
- Papp János
-
La Forge
- Fillár István
-
Darlot szindikus
- Deák B. Ferenc
-
Rendőrfőnök
- Gáti Oszkár
-
Antal
-
Asszony
- Menszátor Magdolna
-
Polgár
- Bányai János
-
I. Poroszló
- Bakay Lajos
-
II. Poroszló
- Victor Gedeon
Alkotók
-
Díszletervező
- Szinte Gábor
-
Jelmeztervező
- Mialkovszky Erzsébet
-
Segédrendező
- Turán Róbert
-
Rendező
- Ádám Ottó
Színlap
Szerző: SÜTŐ ANDRÁS
Dráma 3 felvonásban
A bemutató helyszíne: Madách Színház
© Fotó: MTI / Keleti Éva
Információk
Sütő András: A Kálvin-Szervét dráma születése (Megjelent a Kortárs 1976. évi számában)
A Kálvin-Szervét drámának első, gyermekrajzolatú vázlatát a nagyenyedi Bethlen Kollégium tanítójelöltjeként készítettem 1943 nyarán Pusztakamaráson, esős napokon főleg, a mezei munka szüneteiben. Tizenhat éves voltam akkor, abban a korban tehát, midőn az ember a lepényevés avagy a puszta látványszerzés reményével akármifajta csődület hangjára szívesen tapostatja és rúgatja bokán magát a becsvágy karjai közt.A kollégium igazgatóságának nyári vakációra meghirdetett irodalmi versenytémája volt Kálvin élete és munkássága is. Már nem tudnám megmondani, miért választottam éppen őt az írás próbatételeként. Talán a hányatott sorsú és nehéz próbáknak alávetett férfiú küzdelme vonzott; a közéletbe kényszerült magány a cselekvés szorításában. Véle foglalkozva ragadta meg a képzeletemet a minden koroktól toleranciát könyörgő, szerencsétlen Szervét Mihály sorsa. Olvasgatás közben a genfi Champel mezején az ő lassú tüzű máglyája körül kezdtem lábatlankodni, belebonyolódván azután csacska módon a négyszáz esztendős kultúrhistóriai vitába. Gondolhattam volna pedig, hogy az ügyben, melyről könyvtárakat írtak össze, senki sem lesz kíváncsi az én szomorú fejcsóválásomra. De csak írtam-körmölgettem a híres genfi pör megrendítő történetét.Úgy emlékszem, a dolgozatot el is küldtem végül. Sorsát végül szem elől tévesztettem. Visszhangtalanságából ítélve minden bizonnyal a bíráló bizottság különleges fejcsóválási díját nyertem el vele.
Részlet a Kritika 1976. januári számában megjelent írásból:
"Magával ragadó, elbűvölő színházi este. Azok közé az alkalmak közé tartozik, amelyeket valószínűleg sokáig nem fogunk elfelejteni. Mert ritka találkozásnak vagyunk a tanúi: nem jelentéktelen szövegre épülő színházi teljesítménynek tapsolunk, s nem érdekes írói szövegnek, mely a hézagos megvalósításon is átüt és elismerést kér, hanem író és színházi szöveg és játék, írói látomás és színpadi megvalósítás ritka szerencsés, örvendetes találkozásának. [...] Mert a színházi este nem jöhetett volna létre e nagyszerű alkotás nélkül; de e darab gazdag szépségét sem lennénk képesek oly elragadtatottan felismerni, ha a Madách Színház nem állna szolgálatában. S itt különös szerepe van megint a rendezőnek, Ádám Ottónak. Talán erdélyi származása, talán az íróval való generációs azonossága, talán a művészi alkat rokonsága, talán mindez s ki tudja, mi más még együtt tette - de ez a rendezése megint epochális alkotás a mai magyar színpadon. Elsősorban azért, mert nem ő akar szerepelni, hanem az írót s az írói mondanivalót akarja maximális kibontakozáshoz juttatni; mert a művészi alázat révén tud művészileg felmagasztalódni.[...]" Nagy Péter
© Az Archívum előadásainál olvasható szövegeket Springer Márta dramaturg válogatta és szerkesztette.