A Meráni Fiú
dráma
Szereposztás
-
IV. Béla
- Huszti Péter
-
Laszkarisz Mária
- Sunyovszky Szilvia
-
Kötöny
- Sztankay István
-
Teuton János
- Márkus László
-
Evsztratisz
- Mensáros László
-
Pál atya
- Némethy Ferenc
-
Gerencse
- Juhász Jácint
-
Ugrin
- Pataky Jenő
-
Frigyes
- Bálint András
-
Bács
- Tímár Béla
-
Kepe
-
A főlovászmester
- Kalocsay Miklós
-
A nádor
-
A vajda
- Bay Gyula
-
A tárnokmester
- Cs. Németh Lajos
-
Az országbíró
- Garics János
-
Villard de Honnecourt
- Kéry Gyula
-
Pilve
- Csernák János
-
Kapus
- Fillár István
Alkotók
-
Díszlettervező
- Fehér Miklós
-
Jelmeztervező
- Mialkovszky Erzsébet
-
Zeneszerző
- Szunyogh Balázs
-
Világítástervező
- Götz Béla
-
Maszk
- Bajkai István
-
Segédrendező
- Polgár Ernő
- Forró Éva
-
Rendező
- Lengyel György
Színlap
Szerző: SZABÓ MAGDA
A bemutató helyszíne: Madách Színház
© Fotó: MTI / Danis Barna
Információk
Részlet a Film Színház Muzsika 1980. február 23-i számában megjelent interjúból
"[...] Amikor hozzáfogtam az anyag gyűjtéséhez, eszembe sem jutott, hogy a darab trilógiává kerekedik. Dehát az én történelmi drámáim írását mindig rendkívüli műgonddal való boncolás előzi meg. Benda Kálmán, régi jóbarátom ezúttal is temérdek érdekes szakkönyvvel segített, és ahogy olvasmányaimban elmélyültem, mindinkább zavarba ejtett az adatok elképesztő sokrétűsége. Negyedik Bélának valójában nem egy, hanem legalább három különféle arculata bukkant föl. Ha csak egyiket láttatom közülük, az semmiképp sem utal az előzményekre és a későbbi kibontakozásra sem. Aki ismeri írásaimat, tudja rólam, hogy engem leginkább a történelmi analógiák érdekelnek.A Szép, fényes nap például az ideológiai robbanás anatómiai metszetévé sikeredett - A Meráni Fiú drámájában, életkörülményeiben az újjáépítés korszakának az anatómiáját kutattam. Az izgatott, hogy a tatárjárást követő újjáépítés szerkezete miben hasonlít, miben különbözik a mi újjáépítésünkétől...
[...] Negyedik Béla a maga idegrendszerének és indulatainak a terhelésével semmiképp sem volt alkalmas arra, hogy a maga posztján tevékenykedjen. Mégis sikerült emberfölötti akaratot kicsikarnia önmagából, sőt, erejéből arra is tellett, hogy diszkrimináljon az őt ért sokkok között. Gyerekkori sokkját kisebbfajta üldözési mánia követte, majd amikor utolérik a tatárjárás borzalmai, akkor már nemcsak a maga anyjának pusztulása rémlik föl, hanem valamennyiük anyja kerül halálos veszedelembe. S végül, mire minden fölperzselődött, elpusztult körülötte, akkor egycsapásra megszűnik a lelkét marcangoló első sokk. Igen, a leghatásosabb ideggyógyásznak mindig a ránk zúduló felelősség, a konkrét tennivalók fontossága bizonyul. [...]" Gách Marianne
© Az Archívum előadásainál olvasható szövegeket Springer Márta dramaturg válogatta és szerkesztette.